Teisės aktų naujienosSpausdintiAtgal

  • Mutatis mutandis
  • Apibendrintam mokesčio įstatymo paaiškinimui suteikta daugiau galių
  • Mokesčių mokėtojas galės remtis įrašyta konsultacija telefonu
  • Piniginės prievolės apvalinamos iki litų
  • Tobulinamas mokesčių administravimas

Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 2, 12, 13, 15, 25, 33, 37, 38, 66, 76, 77, 78, 80, 81, 84, 87, 89, 93, 97, 100, 101, 104, 105, 108, 113, 117, 118, 128, 130, 132, 133, 135, 141, 142, 164, 165 straipsnių ir priedo pakeitimo bei papildymo ir Įstatymo papildymo 133(1) straipsniu įstatymas
(2007 07 03 Nr. X-1249, Žin., 2007 07 19, Nr. 80-3220)

Mokesčių administravimo įstatymo pakeitimu siekiama tikslinti ir tobulinti mokesčių apskaičiavimo, deklaravimo, sumokėjimo, mokestinės nepriemokos išieškojimo, dokumentų įteikimo procedūras, sudaryti sąlygas efektyvesnei mokestinių pažeidimų prevencijai vykdyti.

Mutatis mutandis
Mokesčių administravimo įstatymo 2 straipsnis papildytas nauja sąvoka:
Mutatis mutandis (lot.) – teisinė sąvoka, reiškianti „su tam tikrais pakeitimais“.

Apibendrintam mokesčio įstatymo paaiškinimui suteikta daugiau galių
Nuo šiol mokesčių administratorius turi atsižvelgti į atitinkamo apibendrinto mokesčio įstatymo paaiškinimo turinį ne tik šviesdamas ir konsultuodamas, bet ir kontroliuodamas mokesčių mokėtojus mokesčių mokėjimo klausimais (MAĮ 12 str. 3 dalis).

Mokesčių mokėtojas gali remtis įrašyta konsultacija telefonu
Nuo baudos mokesčių mokėtojas atleidžiamas ir tuo atveju, kai mokesčių mokėtojas mokesčio įstatymą pažeidė dėl klaidingo paaiškinimo telefonu, jei suteikta konsultacija centrinio mokesčių administratoriaus nustatyta tvarka buvo įrašyta ir yra galimybė nustatyti skambinantį asmenį – mokesčių mokėtoją (ar jo atstovą), suteiktos klaidingos konsultacijos mokesčių mokėjimo klausimais (MAĮ 141 str. 1 d. 4 punktas).

Piniginės prievolės apvalinamos iki litų
Įstatymo 66 straipsnis ("Mokesčio apskaičiavimas ir perskaičiavimas") papildytas 4 dalimi, pagal kurią mokesčiai ir su jais susijusios sumos apskaičiuojami nacionaline valiuta, o kiekviena piniginė prievolė apvalinama taip: 49 ir mažiau centų apvalinami mažinant (atmetant), 50 ir daugiau centų – didinant iki lito.

Mokesčių administratorius gali fotografuoti, daryti garso ir vaizdo įrašus
Mokesčių administratorius (jo pareigūnas), atlikdamas jam pavestas funkcijas, turi teisę nepažeisdamas įstatymų garantuojamo asmens privataus gyvenimo neliečiamumo, fotografuoti, daryti garso ir vaizdo įrašus (MAĮ 33 str. papildymas 19 punktu).

Papildyti mokesčių mokėtojų atleidimo nuo mokesčio deklaracijos pateikimo pagrindai
Tais atvejais, kai mokesčių mokėtojai laikinai nevykdo veiklos, taip pat kai mokesčių administratorius teisės aktuose nustatytą mokesčių administratoriui pateiktiną informaciją gauna iš trečiųjų šaltinių ir kitais atvejais, kai mokesčio deklaraciją ir (arba) kitus teisės aktuose nurodytus dokumentus pateikti netikslinga, mokesčių mokėtojai gali būti laikinai atleidžiami nuo mokesčio deklaracijos ir (arba) kitų teisės aktuose nurodytų dokumentų pateikimo. Laikino atleidimo nuo mokesčių deklaracijų ir (arba) kitų teisės aktuose nurodytų dokumentų pateikimo tvarką, terminus ir atvejus nustato centrinis mokesčių administratorius (MAĮ 77 str. 1 dalis).

Mokesčio administratorius pats galės ištaisyti formalius mokesčio deklaracijos trūkumus
Įstatymo 80 straipsnis papildytas nauja 2 dalimi:
„Mokesčių administratorius, nustatęs formalius mokesčio deklaracijos trūkumus, turi teisę juos pašalinti savo iniciatyva, jeigu dėl to nesikeičia mokesčių mokėtojo mokestinė prievolė.“

Laiku negrąžintos skolos valstybei pagal paskolas iš valstybės vardu pasiskolintų lėšų
Mokesčių mokėtojo permokėtos mokesčių sumos, kurios lieka permokos sumas įskaičius mokestinei nepriemokai padengti, grąžinamos mokesčių mokėtojo prašymu. Tuo atveju, kai mokesčių mokėtojas turi laiku negrąžintų skolų valstybei pagal paskolas iš valstybės vardu pasiskolintų lėšų ar pagal paskolas, dėl kurių kreditoriams suteikta valstybės garantija, permokėtos mokesčių sumos, kurios lieka iš šių sumų padengus mokestinę nepriemoką, naudojamos minėtoms skoloms dengti finansų ministro nustatyta tvarka. Padengus šias skolas likusios sumos grąžinamos mokesčių mokėtojo prašymu (MAĮ 87 str. 5 dalis).

Muitinės atliekamo mokestinio patikrinimo specifika
Mokesčių administravimo įstatymas papildytas 1331 straipsniu:

1331 straipsnis. Muitinės atliekamo mokestinio patikrinimo specifika
1. Muitinės administruojamų mokesčių patikrinimo rezultatai įforminami ir patvirtinami patikrinimo ataskaita.
2. Patikrinimo ataskaitą pasirašo muitinės administruojamų mokesčių patikrinimą atlikęs mokesčių administratoriaus pareigūnas ir to mokesčių administratoriaus viršininkas arba jo tam įgaliotas pareigūnas.
3. Patikrinimo ataskaitoje nurodoma konkreti papildomai apskaičiuotų (perskaičiuotų) mokesčių, apskaičiuotų delspinigių ir paskirtų baudų suma ir ataskaitos apskundimo tvarka.
4. Vienas patikrinimo ataskaitos egzempliorius įteikiamas mokesčių mokėtojui. Prie šio egzemplioriaus pridedami visi priedai, jei juose nėra valstybės paslaptį sudarančios informacijos, taip pat paslaptimi pagal šį Įstatymą laikomos informacijos apie kitą mokesčių mokėtoją.
5. Tais atvejais, kai muitinės arba asmens iniciatyva po prekių išleidimo atliekamas muitinės deklaracijoje pateiktų duomenų tikslumo, prekybos dokumentų ir duomenų, susijusių su atitinkamų prekių importo arba eksporto operacijomis, patikrinimas, kurio tikslas nustatyti ir pašalinti trūkumus bei prieštaravimus taikant muitinės procedūros atlikimo tvarką reglamentuojančias nuostatas, muitinė gali taikyti supaprastintą mokestinio patikrinimo procedūrą. Supaprastinta mokestinio patikrinimo procedūra gali būti taikoma tik tais atvejais, kai patikrinimas atliekamas mokesčių administratoriaus buveinėje remiantis muitinės turimais duomenimis apie mokesčių mokėtoją. Taikant supaprastintą mokestinio patikrinimo procedūrą, mokestinį patikrinimą atlieka muitinės pareigūnai be atskiro pavedimo atlikdami savo tiesiogines nuolatines darbo funkcijas.
6. Šio straipsnio nuostatos neriboja mokesčių mokėtojo teisės mokestinio patikrinimo metu teikti savo pastabas ir paaiškinimus dėl patikrinimo dalyko ir kitų su patikrinimu susijusių aplinkybių. Rašytinės mokesčių mokėtojo pastabos, paaiškinimai ir įrodymai pridedami prie patikrinimo ataskaitos ir apie jų pateikimą yra pažymima patikrinimo ataskaitoje.“

Laidavimo arba garantijos pareikalavimas
Lietuvos Respublikos Vyriausybės arba jos įgaliotos institucijos nustatytais atvejais, kai to reikia tinkamam mokestinių prievolių vykdymui užtikrinti (įskaitant mokesčio permokos (skirtumo) įskaitymo ir grąžinimo pagrįstumą), mokesčių administratorius turi teisę pareikalauti, kad mokesčių mokėtojas pateiktų laidavimo arba garantijos dokumentą, pagal kurį laiduotojas arba garantas įsipareigoja įvykdyti mokesčio mokėtojo mokestines prievoles, jei šios nebus vykdomos atitinkamų mokesčių įstatymų nustatytais terminais (MAĮ 104 straipsnio papildymas 1 dalimi, įsigalioja nuo 2008 01 01).