Teisės aktų naujienosSpausdintiAtgal

  • Nauja Viešųjų pirkimų įstatymo redakcija

Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo pakeitimo įstatymas
(2005 12 22 Nr. X-471, 2006 01 12, Nr. 4-102)

Viešųjų pirkimų įstatymas išdėstytas nauja redakcija.

Išliko ankstesnė įstatymo struktūra:
II skyriuje nustatyti klasikinio sektoriaus pirkimai virš tarptautinio pirkimo ribos,
III skyriuje nustatyti komunalinio sektoriaus (įmonių, veikiančių vandentvarkos, energetikos, transporto ar pašto paslaugų srityje) pirkimai virš tarptautinio pirkimo ribos,
IV skyriuje nustatyti supaprastinti pirkimai (mažiau tarptautinio pirkimo vertės, taip pat Įstatymo 2 priedėlyje nurodyti B paslaugų pirkimai).

Išliko visi ankstesnieji pirkimo būdai, taip pat atsirado naujų būdų ir metodų.

Daugumas straipsnių naujoje redakcijoje yra keičiami ir tikslinami, pavyzdžiui:
- pirkimo vertės skaičiavimas (9 str.);
- pirkimo sutartis (18 str.);
- pirkimų ataskaitos (19 str.);
- techninė specifikacija (25 str.) bei kiti.

Įstatymas papildytas naujomis nuostatomis:

Bendrasis viešųjų pirkimų žodynas (CPV)
Bendrasis viešųjų pirkimų žodynas (CPV) – viešuosiuose pirkimuose taikoma klasifikacijos sistema, priimta Reglamentu (EB) Nr. 2195/2002 ir užtikrinanti, kad ji atitinka kitus galiojančius klasifikatorius. CPV kodai yra privalomi, jie nurodyti Įstatymo 1 ir 2 priedėliuose.

Centrinė viešųjų pirkimų informacinė sistema
Vietoje anksčiau buvusio informacijos skelbimo interneto „Valstybės žinių“ tinklapyje, dabar informacija skelbiama centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje.
Centrinė viešųjų pirkimų informacinė sistema – tai Viešųjų pirkimų tarnybos tvarkoma informacinė sistema, skirta:
- suteikti elektronines priemones viešųjų pirkimų skelbimams ir ataskaitoms teikti bei tvarkyti;
- suteikti elektronines priemones viešųjų pirkimų procedūroms atlikti;
- informacijai apie viešuosius pirkimus skelbti internete.

Padidėjo tarptautinio pirkimo vertės ribos (11 str.)
Apie 20 proc. padidėjo Įstatyme nustatytos tarptautinio pirkimo vertės ribos (11 str.).
Įstatymo 11 straipsnis papildyta nuostata, jog Europos Komisijai patikslinus tarptautinio pirkimo vertės ribas ir jas paskelbus Europos Sąjungos oficialiajame leidinyje, perkančioji organizacija jomis vadovaujasi, atlikdama prekių, paslaugų ar darbų pirkimus. Informaciją apie patikslintas pirkimo vertės ribas Viešųjų pirkimų tarnyba taip pat gali skelbti „Valstybės žinių“ priede „Informaciniai pranešimai“ bei Centrinėje viešųjų pirkimų informacinėje sistemoje.

Rezervuota teisė dalyvauti pirkimuose
Įstatymas papildytas 13 straipsniu, sudarančiu galimybę pirkimuose dalyvauti tik neįgaliųjų socialinėms įmonėms.

Centralizuoti pirkimai (15 str.)
Sudaryta galimybė steigti centrines perkančiąsias organizacijas. Tokia organizacija, laikydamasi Viešųjų pirkimų įstatymo reikalavimų, gali įsigyti prekes ir (ar) paslaugas, skirtas perkančiosioms organizacijoms, arba atlikti prekių, paslaugų ar darbų, skirtų perkančiosioms organizacijoms, pirkimų procedūras arba sudaryti preliminariąsias sutartis. Perkančioji organizacija gali rinktis - arba pačiai vykdyti viešųjų pirkimų procedūras, arba įsigyti prekių, paslaugų ar darbų iš centrinės perkančiosios organizacijos arba per ją.

Pasiūlymų, paraiškų perdavimas elektroniniu būdu
Nuo šiol pasiūlymai bei paraiškos gali būti perduodamos elektroniniu būdu. Elektroniniams prietaisams, skirtiems pasiūlymams, paraiškoms perduoti ir priimti taikomi specialūs reikalavimai, nustatyti Įstatymo 17 straipsnio 5 ir 7 dalyse.

Jei perkančioji organizacija naudoja elektronines perdavimo priemones ir vykdo Įstatymo II ir III skyriuose nurodytus pirkimus (išskyrus supaprastintus pirkimus), pasiūlymų pateikimo terminas gali būti sutrumpintas 7 dienomis. Jeigu perkančioji organizacija skelbime apie pirkimą nurodo interneto adresą, kuriuo galima susipažinti su visais pirkimo dokumentais, tai pasiūlymų pateikimo terminas gali būti sutrumpintas dar 5 dienomis (44 str. 4 ir 5 dalys bei 75 str. 6 ir 7 dalys).

Tiekėjų kvalifikacijos įvertinimas
Įstatymas papildytas 38 straipsniu (Oficialūs patvirtintų tiekėjų sąrašai), nustatančiu naują tiekėjų kvalifikacijos patvirtinimo būdą.
Siekiant operatyviau įvertinti, ar tiekėjų kvalifikacija atitinka nustatytus reikalavimus, gali būti sudaryti oficialūs patvirtintų prekių tiekėjų, paslaugų teikėjų ar rangovų, atitinkančių kvalifikacijos reikalavimus, sąrašai. Oficialius patvirtintų tiekėjų sąrašus sudaro Lietuvos Respublikos Vyriausybės paskirta kompetentinga institucija.
Tiekėjas, norėdamas įrodyti savo kvalifikaciją, perkančiajai organizacijai gali pateikti pažymą, kad jis yra registruotas oficialiuose patvirtintų tiekėjų sąrašuose.

Naujas pirkimo būdas - konkurencinis dialogas (50-54 str.)
Konkurencinis dialogas – pirkimo būdas, kai kiekvienas tiekėjas gali pateikti paraišką dalyvauti pirkimo procedūrose ir perkančioji organizacija veda dialogą su atrinktais kandidatais, norėdama atrinkti vieną ar keletą tinkamų, jos reikalavimus atitinkančių alternatyvių sprendinių, kurių pagrindu pasirinktus kandidatus kviečia pateikti pasiūlymus.

Konkurencinį dialogą galima taikyti tik tuo atveju, jei perkančioji organizacija mano, kad ypač sudėtingų pirkimų neįmanoma atlikti atviro arba riboto konkurso būdu ir kai yra bent viena iš Įstatymo 50 straipsnyje sąlygų:
- negalima objektyviai nustatyti pirkimo objekto techninių reikalavimų, kurie tenkintų perkančiosios organizacijos poreikius arba tikslus;
- negalima objektyviai apibrėžti pirkimo objekto teisinio statuso ar jo finansinės sandaros.

Preliminarioji sutartis (63 str.)
Anksčiau preliminarioji sutartis galėjo būti sudaryta tik vykdant komunalinio sektoriaus pirkimus (Įstatymo III skyrius). Dabar ją gali taikyti visos perkančiosios organizacijos.

Preliminarioji sutartis – vienos ar kelių perkančiųjų organizacijų ir vieno ar kelių tiekėjų susitarimas, kurio tikslas – nustatyti sąlygas, taikomas sutartims, kurios bus sudarytos per tam tikrą nurodytą laikotarpį, visų pirma susijusias su kainų ir, kur to reikia, numatomų kiekių nustatymu.

Dinaminė pirkimo sistema - naujas pirkimo metodas (64 str.)
Tai yra vien tik elektroninis procesas, skirtas įprastiems pirkimams, kurių charakteristikos rinkoje visuotinai žinomos ir atitinka perkančiosios organizacijos nustatytus reikalavimus, atlikti. Dinaminės pirkimo sistemos naudojimo trukmė yra ribota. Per visą jos galiojimo laiką bet kuriam suinteresuotam tiekėjui, atitinkančiam perkančiosios organizacijos nustatytus kvalifikacinius reikalavimus ir pateikusiam specifikacijas atitinkantį orientacinį pasiūlymą, leidžiama dalyvauti procese.

Orientacinis pasiūlymas yra toks pasiūlymas, kuris gali būti patobulintas bet kuriuo metu per dinaminės pirkimo sistemos galiojimo laiką, su sąlyga, kad jis ir toliau atitiktų pirkimo dokumentuose nustatytus reikalavimus.

Elektroninis aukcionas - naujas pirkimo metodas (65 str.)
Tai kartojamasis procesas, atliekamas naudojantis elektroniniais prietaisais naujoms sumažintoms kainoms ir (ar) tam tikrų pasiūlymo elementų naujoms vertėms pateikti. Jis vyksta iš pradžių išsamiai įvertinus pasiūlymus, o taikomi automatiniai vertinimo metodai sudaro galimybę pasiūlymus išdėstyti eilės tvarka. Dėl to tam tikroms paslaugų pirkimo sutartims ir tam tikroms darbų pirkimo sutartims, kurių objektas – intelektinės veiklos rezultatai, tokie kaip darbų projektavimas, elektroninių aukcionų taikyti negalima.

Elektroniniai aukcionai gali būti taikomi atliekant pirkimus atviro, riboto konkurso arba skelbiamų derybų būdu, taip pat atnaujinant varžymąsi tarp preliminariosios sutarties šalių, kai preliminarioji sutartis sudaryta su keliais tiekėjais ar sudarant sutartį pagal dinaminę pirkimo sistemą.

Perkančiųjų organizacijų, veikiančių telekomunikacijų srityje, pirkimai
Įstatymas atskirai nebereglamentuoja perkančiųjų organizacijų, veikiančių telekomunikacijų srityje, pirkimų (Įstatymo III skyriuje)

Perkančiųjų organizacijų, veikiančių pašto paslaugų sityje, pirkimai
Įstatymo III skyrius, nustatantis perkančiųjų organizacijų, veikiančių vandentvarkos, energetikos, transporto srityje pirkimų ypatumus, pradėtas taikyti ir perkančiųjų organizacijų, veikiančių pašto paslaugų srityje, pirkimams.

Supaprastinti pirkimai
Kartu su ankstesniais pirkimo būdais perkančioji organizacija gali taikyti dinaminę pirkimo sistemą ar elektroninį aukcioną, kaip nurodyta įstatymo 64 ir 65 straipsniuose, taip pat sudaryti preliminariąją sutartį, kaip nurodyta įstatymo 63 straipsnyje, ar taikyti konkurencinį dialogą, kaip nustatyta įstatymo II skyriaus ketvirtajame skirsnyje. 

Įprasta komercinė praktika
Kaip ir anksčiau, vienas atvejų, kai galima taikyti įprastą komercinę praktiką yra tuomet, jei prekių ar paslaugų pirkimo vertė mažesnė kaip 75 tūkst. Lt, o darbų – 300 tūkst. Lt be pridėtinės vertės mokesčio (86 str. 13 dalies 1 punktas).

Įstatymo 86 str. 13 dalis papildyta nuostata, jog įprastą komercinę praktiką galima taikyti atskiroms pirkimo dalims, kai perkamos panašios prekės, paslaugos ar perkami darbai yra suskirstyti į atskiras dalis, kurių kiekvienai numatoma sudaryti atskirą pirkimo sutartį, jei tų dalių bendra vertė be pridėtinės vertės mokesčio yra ne didesnė kaip 10 procentų bendros visų pirkimo dalių vertės perkant panašias prekes ar paslaugas ir 1,5 procento – perkant darbus. 

Nepasikeitė nuostata, jog pirkimo sutartis, kurios vertė mažesnė kaip 10 000 Lt, gali būti sudaroma žodžiu (119 str. 4 dalis).